A Home Staging szerepe a piacon az ingatlanügynökökről kialakult vélemények tükrében 4. rész
Home Staging tippem: legyen egy hirdetés, de az legyen ütős
Folytatom a sort az ingatlanügynökökről megjelent cikk kapcsán felmerülő gondolataimról.
7. A cikk összefoglalójában azzal kezdik, hogy aki eladná a lakását leszerződik egy sor ingatlanossal, aztán semmi sem történik.
Gondoljunk bele mit érünk el ezzel? Mit lát ebből a vevőjelölt és milyen következtetésekre jut?
Az érdeklődők úgy érezhetik, hogy a lakásnak nincs gazdája, nem tudja, hogy kit hívjon fel, mi alapján válasszon! Azt gondolják, hogy ezt a lakást nagyon sokan, kétségbeesetten hirdetik, nagyon meg akarnak tőle szabadulni, ha másnak nem kell, akkor nekem sem, biztos valami baj van vele. A másik probléma, ha több ingatlanossal hirdetjük a lakást, hogy általában ugyanazzal a szöveggel jelenik meg, ám sokszor különböző áron. Ez több problémát vet fel:
- a vevőjelölt mikor már harmadszorra látja ugyanarról a lakásról szóló hirdetést, már unja, hogy már ezt többször is látta, nemhogy az érdeklődését nem kelti fel, hanem inkább érdektelenné válik számára,
- a vevők egy része elbizonytalanodik a különböző árak láttán,
- a másik részük viszont vérszemet kap, és azt gondolja, hogy ennek a lakásnak nem is tudják, hogy mennyi az ára, ezért aláígérek, de úgyis odaadják annyiért.
Ne hagyjuk, hogy ez megtörténjen! Érezzük át annak fontosságát, hogy nem mindegy, hogy miként jelenünk meg a piacon! Súlyos százezreket vagy milliókat bukhatunk egy rossz kezdéssel és pozicionálással! Ki szeretné, ha a főnöke megvonná tőle az elkövetkezendő 1 évre szóló fizetését, mert egy kis hibát vétett!? Na ugye! Senki! Gondoljunk erre mindig így!!!
Az én Home Staging tippem: legyen EGY hirdetés, de az legyen ütős, emelkedjen ki a többi közül, legyen benne minden tökéletes, a szöveg, a fotók és az alaprajzok is!
A Home Staging sikerének kulcsa: Aktivizáljuk magunkat, ne csak várjuk a csodát!
-
A cikk aztán azt fejtegeti, hogy „az ügynökök valójában nem is árulják a lakásunkat, hanem egyszerűenarravárnak, hogy az eladó egy komoly engedménnyel próbáljon túladni rajta!”
Ahogy én mondani szoktam ők csak várnak, hogy jöjjön egy vevő. Csak a tisztánlátás végett:„az ingatlanpiacon tevékenykedő közvetítők nem viselik lelkükön sem az ingatlant értékesíteni kívánók, sem az azokat megvásárolni szándékozók érdekeit. Ők az eladó ingatlanok tulajdonosaival szerződve, a véletlenre bízzák a lakások értékesítését és a nagy számok törvénye alapján várják, hogy beessen egy-egy vevő, melyből létrejöhet az üzlet, nekik teljesen mindegy, hogy melyik lakás kel el a kínálatukból. A lakást eladni vágyóknak azonban egyáltalán nem mindegy, hogy az ő lakásuk lesz-e az!” (idézet a honlapomról)
Megoldási tippem: Tapasztalatom szerint ez a passzivitás az ingatlaneladás halála! Ha ő nem, hát nekünk kell aktivizálni magunkat!!! Ne csak várjuk a csodát! De hogy mit is kell tennünk? Számtalanszor írtam már erről itt a blogban is, de olvashatnak erről a most megjelenő Első kislakás c. magazinban található Home Stagingről írt cikkben is, amelyben engem kértek fel, mint a téma hazai szakértőjét!
- Minél több ideig nem megy el az ingatlan, annál inkább árcsökkentésre kényszerülünk, mert:
- a vevőjelöltek szemében, ha már régóta látják a hirdetést, leértékelődik a lakás az előbb leírt elv miatt: ha nem kell senkinek, nekem sem kell, vagy csak jóval olcsóbban!
- nő a nyomás, hogy olcsóbban adjuk el, mert elbizonytalanodunk, hogy talán mégsem olyan jó a lakásunk, mégsem ér annyit amennyire az elején gondoltunk, vagy amennyit az ügynök mondott…
- Fél vagy akár 1 év elteltével már elveszítjük a türelmünket és olcsóbban is odaadjuk, csak legyünk már túl rajta! És elhisszük, hogy ez a lakás valóban senkinek nem kellett!
- Bárhogy is van, biztos, hogy a végén rossz szájízzel és kevesebb pénzzel zárjuk az ügyletet! Tudják, százezrek és milliók múlnak ezen!
Home Staging tippem: Már az elején érdemes ezt jól átgondolni, hogy ne vesztegessük az időnket és ne kelljen drasztikusan engedni az árból! Hiába van a lakásnak egy meghatározott értéke, ha nem annyinak látszik, mert nem mutatja meg a benne rejlő lehetőséget és a vevőjelöltek nem tudják értékén értékelni az adottságait! A Home Staging pont ebben segít!
Ne engedjünk az ár lenyomásának!
- Az ügynök nem is próbál közvetíteni.Ha jön egy érdeklődő, akinek nem felel meg az ár, akkor sem mondja azt, hogy próbáljuk meg közelíteni az árakat!
De az ellenkezője is igaz, ahogy a cikk is írja, lenyomják az árat, arra biztatják a vevőt, hogy próbálja meg kevesebbért, mert hátha összejön az üzlet. A jutalékért persze tartják a markukat, ami ha egy 20 milliós lakásról beszélünk 800 ezer forintos nagyságrend (4%-os jutalékot feltételezve), amit ha 16 millióért értékesítünk az ingatlanügynök „közbejárásának” eredményeként, akkor az nekünk hozzávetőlegesen 4 millió forintos veszteség, míg az ügynök 640 ezer forinttal zárja az ügyletet, és a 0 forinthoz képest, amit akkor kap, ha nem adja el a lakást, épp 640 ezerrel több, így ő az eladásban érdekelt és a magas árban nem nagyon!
Megoldási tippem: Alapvetően ne engedjünk az efféle pressziónak! A lakásnak van egy reális minimum ára (persze ehhez ismerni kell egy szakmailag megalapozott értéket!). Állapodjunk meg az ügynökkel ebben a reális minimum árban, s ha efelett adja el, akkor sávosan magasabb jutalék üthesse a markát! Motiváljuk a magasabb ár elérésére!
Az előbb említett: lenyomják az árat, véleményem szerint a legnagyobb veszély, ha ingatlanossal kívánjuk értékesíteni a lakást. Persze elég relatív, hogy mit jelent lenyomni az árat, hiszen sokszor tapasztalható az, hogy az ingatlant eladni szándékozó tulajdonos nincs tisztában az ingatlan igazi piaci értékével, és mikor erre a szakember felhívja a figyelmét, tiltakozik. Majd amikor az ennek megfelelő ajánlat megérkezik egy vevőtől, akkor azt gondolja a tulajdonos, hogy csak le akarják nyomni az árat, holott az csak a reális piaci értéke az ingatlannak!
Azonban sajnos általánosnak mondható, hogy az ingatlanügynökök nem védik a megbízóik érdekeit, ahogy ez a fentiekből is kitűnik, emiatt az elmúlt években hiteltelenné váltak a társadalom szemében. Ahogy a cikk is említi az ár lenyomásán túl, sok a ködösítés, és a megtévesztés sem példa nélküli.
A következő részben az ügynököket a vevők véleményei alapján jellemezzük.